Maalausliike Alénin historiasta ja toiminnasta hiljattain julkaistu kirja ei tästä kerro. Simo Merinen kertoo kirjassaan maalausliikkeen synnystä, laajentumisesta ja toiminnan päättymisestä yrityksen konkurssiin vuonna 1974.
Markulla oli nyt ohjakset, kun uusi maalausliike aloitti toiminnan toukokuussa v. 1974. Kaupparekisteriin merkityn Markun Maalaus Oy:n osakkeista 80 prosenttia oli konkurssiin menneen yrityksen toisen omistajan Eero Alénin pojan, Markku Alénin nimissä. Yrityksen kotipaikkana oli Helsinki ja muina osakkaina Ilkka Koivu ja Reijo Vathén, molemmat entisen Veljekset Alénin työntekijöitä. Yhtiö toimitusjohtajana oli Ilkka Koivu. Markun Maalaus Oy jatkoi loppuun kesken jääneitä urakoita ja oli toimin-nassa muutaman vuoden.
Markku Alénin me tunnemme ehkä kaikki. Simo Merinen kertoo kirjassaan, että Markku oli mukana maalausliikkeen toiminnassa jo 1960-luvun loppuvuosina, lähinnä tekemässä tarjouslaskentaa ja kuljetustehtäviä. Markun Maalaus Oy:n osalta työ ja tehtävät ehkä jäivät vähemmälle, sillä Markku Alén oli jo keskittynyt lähes täysipäiväisesti autourheiluun – ensin jäärata-ajoihin ja sitten laajemmin ralliin, SM- ja MM-tasolla.
Markku on syntyperäinen karkkilalainen, joka innostui autourheilusta isänsä innoittamana. Eero Alén hankki menestystä jäärata- ja rallikilpailuissa. Sekä Eero että Markku voittivat jäärata-ajon Suomen mestaruuden.
Rallidebyyttinsä Alén teki vuonna 1969 Renault R8 Gordinilla. Vuoden 1970 Suurajoissa Markku kaatoi Opel Rally Kadettinsa, kun taas vuonna 1971 Alén osallistui kilpailuun Volvo 142:lla ja sijoittui kolmanneksi. Vuonna 1973 hän oli Suurajoissa toinen ja saman vuoden RAC-rallissa lopulta kolmas. Markku Alén on voittanut yhteensä 19 MM-sarjan osakilpailua ja on kuusinkertainen Jyväskylän Suurajojen voittaja. 20 vuotta Markun kartanlukijana toimi Ilkka Kivimäki. Näin kertoo Wikipedia.
"Kyl mä luulen, että vielä mennään." (Markku Alén Iltasanonien haastattelussa täyttäessään 70 v. pari vuotta sitten.)
Markun käyttämistä ralliautoista ovat jääneet mieleeni Fiat Mirafiori, Toyota, Subaru sekä Lancia Delta S4, tuo surullisen kuuluisa B-sarjan vauhtihirmu, jolla Henry Toivonen menetti henkensä Korsikan rallissa v. 1986. Sittemmin B-sarja poistettiin kansainvälisistä rallikilpailuista.
Edelleen Markulla on siteitä Karkkilaan. Tavaksi hänelle on tullut pistäytyä Karkkilan juhannustorilla munkkikahvilla ja tavata paikallisia tuttujaan. Mökkitielläni Vuotinaisissa Markku on vuosien varrella useasti nautiskellut ja treenaillut autoillaan, Mirafiorilla ja Lancialla. Vieläkin silloin tällöin näkee ja kuulee, kuinka tällä tienpätkällä TV:n Teknavi-sarjaa kuvataan ja Markku testaa mm. Porscheja.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista